Lapsi oppii toimimaan vuorovaikutuksessa hyväksytyllä
tavalla esimerkein, ohjauksella, toistoilla, mallintamisilla sekä sillä,
millaista palautetta hän saa toiminnastaan. Pieni lapsi voi olla hyvinkin
impulsiivinen ja käyttäytyä ns. ”huonosti”. Lapsi voi viedä leluja toisten
lasten käsistä, kiilata ottamaan esimerkiksi herkkuja ensimmäisenä, suuttua jos
hän ei saa leikkiä tietyllä lelulla koko aikaa tai tuupata kaveria, jotta
pääsee itse liukumäkeen ensin. Lapsen käytökseen vaikuttaa paljon myös persoona,
esimerkiksi sosiaalisesti rohkeilla lapsilla voi impulsiivisuus tulla helpommin
esille kodin ulkopuolella kuin ujoilla lapsilla.
Vuorovaikutustaidot ovat monelle aikuisellekin ikuinen
oppimisen kohde. Ihmisellä voi olla paljon sosiaalista kanssakäymistä mutta
silti ihminen, jolla on vain vähän sosiaalisia kontakteja, voi omata ”paremmat”
vuorovaikutustaidot. Ihminen oppii vuorovaikutustaitoja usein koko elämän ajan.
Lapsen impulsiivisuuden säätely alkaa kehittymään
huomattavasti kolme-viisi-vuotiaana. Kuitenkin myös pieni lapsi tarvitsee
ohjausta ja tunne- ja vuorovaikutuskasvatusta. Pienetkin lapset matkivat ja
mallintavat hyvin paljon aikuisten toimintaa. Aikuisen tulee puuttua
vuorovaikutustilanteisiin, kuten kieltää ottamasta lelua toisen lapsen kädestä.
Pienet ja myös isommatkin lapset tarvitsevat toistoja, toistoja ja toistoja,
Johdonmukainen ja yhtenäinen kasvatus tuottaa tulosta, jolloin impulsiivisuuden
”aisoihin saaminen” herkkyysiässä on
helppoa ja luonnollista.
Isompien lasten kohdalla tarvitaan vielä enemmän keskustelua
”hyvästä ja pahasta” sekä syy- ja seuraussuhteista. Tässä kohtaa on erittäin
tärkeää, että kaikki lapsen elämään kuuluvat kasvattajat vetävät yhtä köyttä ja
pitävät samoista arvoista ja menetelmistä kiinni.
Mielestäni jo pienenkin lapsen kasvattamisessa on tärkeää
tuoda rehellisesti esiin, miten oma käyttäytyminen vaikuttaa oman itsensä
lisäksi muihin ihmisiin. Lapselle on syytä tuoda esille hänen oma toiminta, siinä olevat haasteet ja toiminnan
seuraukset: "Tiedätkö, jos sinä aina etuilet niin muut lapset tulevat siitä vihaisiksi.
Ajattele miltä sinusta tuntuisi, jos joku aina kiilaisi sinun edelle? Se on
hyvin epäreilua muille, jotka odottavat omaa vuoroaan. Mietippäs miltä toisesta lapsesta tuntui, kun
hänen vuorollaan menit vain eteen ja otit omenan." Syy- ja seuraussuhteet on
myös hyvä tuoda esille esimerkiksi etuilu tilanteissa: "Nyt kun etuilit, joudut
jonon viimeiseksi." Näin lapsi oppii, että yhteiset säännöt pätevät kaikkiin ja
että teoilla on seuraukset. Näin myös muut lapset huomaavat, että kasvattajat
ovat kaikkien puolella, myös niiden, jotka hiljaisina odottavat vuoroaan.
Usein ujot ja hiljaiset lapset jäävät vähemmälle huomiolle
kuin impulsiiviset lapset. Lapsiryhmässä onkin todella tärkeää, että kasvattaja
puuttuu sellaisiin vuorovaikutustilanteisiin, joissa hiljaisemmat lapset
kokevat epäreiluutta. Lapset ovat myös mainioita ja tehokkaita antamaan palautetta
kavereilleen. Nämä hiljaiset lapsetkin voivat mallioppimisen kautta antaa
palautetta esimerkiksi kiilaamisesta. Olen useaan kertaan havainnut että jos
kaveri sanoo toiselle että ”hei, ei saa kiilata, se on epäreilua”, kiilari
usein perääntyykin. Näin lapset oppivat meiltä aikuisilta ja tätä kautta myös
toinen toisiltaan yhteisiä pelisääntöjä.
Kokemuksesta tiedän, että impulsiivisten ja vilkkaiden
lasten kasvattaminen on välillä haastavaa ja vaatii pitkää pinnaa. Tietyt
keskustelut ja toiminnat voi joutua tekemään lähes joka päivä. Mutta tämä
kannattaa, toistot ja linjassa pysyminen alkavat kantaa hedelmää. Erittäin
tärkeää on keskustella lapsen kanssa rehellisesti siitä, miten hänen
toimintansa vaikuttaa häneen itseensä ja muihin. Jos haastavassa tilanteessa on
vain kaksi lasta, voi myös kysyä toiselta osapuolelta miltä kaverin käytös
hänestä tuntui. Tämä voi avata impulsiivisen lapsen silmiä ja hänelle voi tulla
yllätyksenä toisen harmitus tai suuttumus. Isossa ryhmässä on kuitenkin aina
mietittävä, miten ottaa asian puheeksi koska missään tapauksessa lapsen ”syyttäminen
ja nolaaminen” muiden lasten edessä ei ole hyväksyttävää.
Positiivinen palaute on kasvatuksen peruspilari, valttikortti, ja tätä
tulee käyttää niin usein kuin mahdollista. Impulsiiviselle lapselle tulee antaa
positiivista palautetta aina kun hän esimerkiksi malttaa odottaa omaa vuoroaan.
Väitän että tämä positiivinen palaute on tehokkain keino oppia sellaisia
vuorovaikutustaitoja ja itsetuntemusta, joiden avulla on hyvä olla itsensä ja muiden
ihmisten kanssa! Lapsen tulee kuulla usein positiivista palautetta myös muustakin
kuin juuri siitä opeteltavissa olevasta asiasta. Positiivista palautetta voi
antaa esimerkiksi pukemistaidosta, siitä, että osaa sanoa kivoja asioita
kaverille, huumorintajusta tai astioiden viemisestä tiskiin.
Lapsesta, niin kuin myös aikuisestakin, on ihanaa ja
voimauttavaa kuulla olevansa kiva, tärkeä ja rakas!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti