Sekä ammatillinen- että siviilielämäni ovat vahvasti
näyttäneet, että sosiaalisten suhteiden luomisen taitoihin ja
vuorovaikutustaitoihin panostaminen antavat lapselle tuhdit eväät tulevaisuuden
sosiaaliselle toiminnalle. Näiden taitojen harjoittelu on pitkälti
tunnetaitoihin liittyvää, mutta myös syy-seuraussuhteiden syventämisen
harjoittelua. Lapset kehittyvät koko ajan ja osa nopeammin kuin toiset.
Toisille on luontaista lukea toisia ihmisiä ja ymmärtää kuinka tulisi toimia
tietyissä tilanteissa. Tässä esimerkkejä lapsen toiminnasta sosiaalisissa
suhteissa, jotka voivat johtaa siihen, että lapsen on vaikeaa solmia
kaverisuhteita. Näissä tilanteissa usein lapsi ei ymmärrä toimivansa ”väärällä
tavalla”. Perässä on myös keinoja, joilla voi ”korjata lapsen käytöstä”. Tässä
on myös esillä Picemoi Emotion kuvamateriaalin käyttöä haastavissa tilanteissa.
Monet näistä tilanteista ovat sellaisia, että niitä tulee väkisinkin, kun
harjoitellaan sosiaalisia taitoja eikä tarkoita sitä, että tällainen käytös
olisi automaattisesti erityistä tai hälyttävää. Tärkeää on luotsata lapsia
oikealle polulle vuorovaikutustaitojen ja toisen huomioimisen kannalta.
LAPSEN SOSIAALISEN KANSSAKÄYMISEN HAASTEISIIN ON REAGOITAVA!
LAPSEN SOSIAALISEN KANSSAKÄYMISEN HAASTEISIIN ON REAGOITAVA!
Herkästi loukkaantuva
ja suuttuva lapsi. Lapsi voi olla hyvin herkkä mistä johtuen hän suuttuu ja
loukkaantuu pienistäkin asioista. Erityisherkkyys on nykyään paljon puhuttu
aihe ja siitä opitaan koko ajan lisää. Vaikka monesti tunneherkän ihmisen on
vaikeaa olla isommassa porukassa, on mahdollista opetella ns. suodattamista ja
oman loukkaantumisen lieventämistä. Nämä taidot kuitenkin vaativat usein aikaa
ja paljon harjoittelua. Lapsen tulee kuitenkin saada palautetta siitä, että ei
kannata ihan pienistä asioista niin kovasti suivaantua ja loukkaantua.
Loukkaantumisia voi tulla esimerkiksi siitä, että joku ottaa epähuomiossa
lapsen kynän, astuu vahingossa lapsen repun päälle tai joku sanoo, että väistä
nyt. Lapsella on tietysti oikeus olla herkkä mutta hänen itsensä takia
kannattaa ottaa puheeksi, miten voisi paremmin ”kestää” sosiaalisissa tilanteissa
tulleita loukkaantumisen tunteita. Ja nyt siis puhutaan sellaisista
tilanteista, joissa useimmat lapset eivät reagoi näin. Tässäkin tilanteessa
kuvien avulla voi havainnollistaa tunteita ja niiden ilmaisemista: tässä
tilanteessa sinä loukkaannuit / suutuit kun taas kaveri oli iloinen ja
vahingossa astui reppusi päälle / kaveri oli kiireinen ja sanoi siksi että ”väistä
nyt”. Mitäs jos seuraavan kerran sanoisit että ”hei varo, astuit reppuni päälle”
/ ”odota hetki niin väistän”. Oikeudenmukaisuus tulee muistaa ja ymmärtää se,
että lapsi on oikeasti loukkaantunut. Siksi syyllistäminen ja mitätöiminen
eivät ole tarkoituksen mukaisia. Lempeä asioista puhuminen ja
vuorovaikutustaitojen selventäminen tuottavat hedelmää tunnetaitojen
opettelussa.
Nauraminen kun
kaveria sattuu tai kaveri epäonnistuu jossakin. Keskustelu ja kuvat ovat
apuna, kun puututaan ns. vahingoniloon. Kuva kun lasta sattuu ja kun häntä
lohdutetaan luo lapselle mielikuvan siitä, kuinka tilanteessa tulee toimia. Lapsen
ilme, kun häntä sattuu ja myötätunto lohduttajassa voivat avata lapsen silmiä
miksi tilanteessa ei saa nauraa. On tärkeää, että lapselle selitetään asia
siten, että lapsi ymmärtää, että kaverit voivat suuttua tai loukkaantua jos
nauraa kun vahinkoja sattuu. Esimerkkeinä voi käyttää tilanteita, jolloin lasta
on sattunut tai hän on epäonnistunut jossakin ja kysyä miltä tuntuisi, jos
hänelle naurettaisiin. Myös teatteriesitys joko henkilöillä tai esim. nukeilla
voi havainnollistaa miten tulee tällaisissa tilanteissa toimia tai miten ei
tule toimia. Ryhmässä voi keskustella miltä nauraminen tuntuu, kun itseä sattuu
tai kaikki menee pieleen.
Huumorintajumme on yksilöllistä ja joitain voi
naurattaa ”hassut tilanteet tai ilmeet” enemmän kuin toisia. Olen havainnut,
että eräät lapset eivät todellakaan naura kaverin kaatumiselle vaan he nauravat
esimerkiksi hassulle asennolle tai ilmeelle kaatumisen yhteydessä. Tarkoitus ei
siis ole ilostua toisen epäonnesta. Tämän naurun hillitseminen vaatii lapselta
jo melkoisesti itsehillintää ja henkistä kehitystä mutta tämän käsittely kannattaa
aloittaa jo hyvin varhaisessa vaiheessa lapsen vuorovaikutussuhteiden
onnistumisen kannalta.
Jatkuva halu valita
mitä tehdään, toisten ehdotusten hylkääminen. Halu tehdä aina ensin asiat
(ottaa herkkuja, ottaa lelu, hyppiä hyppynarulla jne). Halu kertoa omat asiat toisen puheen päälle, haastavaa odottaa omaa
vuoroaan.
Näitä tilanteita tapahtuu paljon varsinkin alle kymmenen
vuoden ikäisten lasten parissa. Lapsi voi olla joka päivä vaatimassa, että
tehdään vain häntä kiinnostavaa asiaa. Hyvin pian kuitenkin voi käydä niin,
että lapsi jää yksin leikkimään. Lapselle voi näyttää kuvaa missä kaikki
leikkii yhdessä iloisesti. Tämä on siis tavoite mihin pyritään. Lapselle voi
näyttää kuvaa, missä lasta harmittaa, kun ei saa esimerkiksi tiettyä lelua.
Tässä on kyse siitä, että lasta ymmärretään, kun harmittaa kun ei tehdä niin
kuin hän haluaa. Seinälle voi tehdä kalenterin siitä, koska kukin saa valita porukasta leikin tai
lelun, jolloin voi kalenterin avulla näyttää koska on kyseisen lapsen vuoro
valita. Näin kaikkien tasavertaisuus ja reiluus tulevat näkyviksi.
Välillä
tuntuu, että yksi kasvattajan tehtävä on tarjota lapselle pettymyksiä. Ja näin
tämä onkin. Tässä on kyse myös empatian vahvistamisesta. Lapsen tulee oppia pikku
hiljaa, miten oma toiminta vaikuttaa muihin ja mitä seurauksia tällä
vaikutuksella on. Vähän isommalle lapselle voi jo suoraan kertoa, että kaverit
eivät halua leikkiä sellaisen kanssa, joka päättää aina kaikesta ja haluaa olla
aina ensimmäinen. Usein tämä taito kehittyy, kun lapsi kasvaa, toiset
tarvitsevat vain hiukan enemmän ohjausta ja aikaa. Pienryhmätoiminta ja
ohjaaminen muiden huomioimiseen ovat tehokkaita. Lasta ei tule kuitenkaan jatkuvasti
moittia ja syyllistää tai jopa rangaista tällaisesta toiminnasta. Tasapuolisuus
ja reiluus lasten keskuudessa ovat todella tärkeitä, joten kasvattajalla on iso
rooli huolehtia että tämä toteutuu. Kasvattaja voi järjestää arkea niin, että
tällainen malttamaton lapsi ei saa aina ensimmäisenä asioita ja joutuu
kuuntelemaan muita.
Varsin painokkaasti sanottuna tällainen malttamaton lapsi
näyttäytyy aikuisillekin varsin itsekeskeisenä. Pienet lapset vasta
harjoittelevat kuinka toimia muiden kanssa ja omat tarpeet ovat ensisijaisia.
Oman vuoron odottaminen ja yleensäkin muiden tarpeiden huomioiminen voi kuitenkin
olla isommillekin lapsille haastavaa. Tilanteeseen tulee reagoida ja pyrkiä
lapsen empatiakyvyn ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen.
Kykenemättömyys olla
isossa porukassa ja halu olla aina saman kaverin kanssa. Tällainen tilanne
voi olla hyvin haastavaa ja usein varsinkin tyttöjen keskuudessa. Lapsella voi
olla haasteita olla isommassa porukassa ja usein on niin, että lapsi haluaa
olla yhden ja tietyn lapsen kanssa koko ajan. Tämä ei kuitenkaan aina ole sille
yhdelle tietylle kaverille ollenkaan niin mieluista. Tämä voi olla sekä
persoonallisuuteen liittyvä asia sekä myös liittyä sosiaalisten taitojen kehittymiseen. Kaikki emme viihdy isoissa porukoissa mutta lapsilla usein
päivähoito ja koulu siihen pakottavat. Tärkeää on, että lapsen kanssa
keskustellaan siitä, että yhtä kaveria ei voi omia, varsinkin jos kaveri haluaa
olla myös muiden kanssa.
Toimiminen ainakin osittain pienryhmässä olisi
hyvinkin oiva ratkaisu kun ”harjoitellaan” porukassa olemista. Myös aikuisen
määräämillä leikki- ja ryhmätyöporukoilla on oma tarkoituksensa. Näin kaikki
voivat harjoitella vuorovaikutusta ja toimimista erilaisten persoonallisuuksien
kanssa. Tietenkään ei ole tarkoituksen mukaista laittaa aina kaikkein arinta ja
vilkkainta lasta tai lapsia jotka usein riitelevät yhteen ryhmään. Pienemmät
lapset voivat saada paljon esimerkkiä vuorovaikutuksesta isommilta lapsilta ja
tällaistakin yli rajojen työskentelyä tehdään. Ala-asteen edetessä monet
pystyvät hyvin toimimaan myös epämukavuusalueillaan, kuten isommassa porukassa
olemista. Joukkuepelit, lasten projektit ja sääntöleikit ovat myös hyviä, kun
harjoitellaan näitä taitoja. Kuvia voi käyttää esimerkiksi tehostamaan ”sen
yhden ja tietyn lapsen” tunteita. Miltä hänestä tuntuu, kun hän ei saa vapaasti
olla muidenkin kavereiden kanssa. Lasta voi myös pyytää valitsemaan sopiva
tunnekuva siihen, miltä hänestä tuntuu kun täytyy olla isommassa porukassa.
Tätä kautta voi saada väylän keskustella lapsen kanssa miksi hänestä tuntuu
niin kuin tuntuu ja miten siihen voisi vaikuttaa. Onko lapsella ollut hyviä
ryhmäkokemuksia ja miksi ne kokemukset ovat olleet hyviä.
Liian lähelle
tuleminen, haastavaa ymmärtää ”henkilökohtaisen tilan tarve”. Fyysisyys, lapsi
voi olla liian fyysinen, esimerkiksi puristaa kaverin kättä liian kovaa
tarkoituksenaan osoittaa kiintymystään. Meillä kaikilla on oma
henkilökohtainen tilamme, toisilla suurempi. Varmasti kaikki me olemme
kohdanneet ihmisen, joka puhuu liian lähellä omia kasvojasi tai on muuten hyvin
lähellä sinua. Tämä voi ahdistaa. Siksi tämän asian puheeksi ottaminen myös
lapsille on tärkeää. Olen pitänyt lapsiryhmälle pienen tuokion tästä aiheesta
ja keskustelumme oli hyvin antoisaa. Nämä 3-6-vuotiaat lapset ymmärsivät
todella hyvin mikä on oma henkilökohtainen tilamme ja miltä siihen
tunkeutuminen tuntuu. Puhuimme nenätysten ja olimme hyvin kylki kyljessä. Vastaavasti
puhuimme kovalla äänellä metrien päässä toisistamme ja halasimme toisiamme niin,
että juuri sormet ylettyivät kaveriin. Usea lapsi kertoikin, mikä etäisyys
tuntuu kivalta ja mikä oudolta. Näytin ystävyys kuvaa, jossa lapset olivat
lähellä toisiaan ja osa sanoi että ihan niinku mekin ollaan kavereiden kanssa,
osa taas oli sitä mieltä että kaksi lasta olivat ihan liian lähellä toisiaan.
Tästä asiasta kannattaakin lapsen kanssa keskustella, koska jo sen
tiedostaminen auttaa meitä myös tiedostamaan toisten henkilökohtaisen tilan
suuruuden.
Liian raju fyysinen koskettaminen voi aiheuttaa suuriakin
riitoja lasten välille vaikka tarkoitus on ollut juuri päinvastainen: osoittaa
tykkäämistä. Tämäkin asia on hyvä käsitellä myös kuvien avulla. Kuva
sattumisesta tai suuttumisesta tukee lapsen ymmärrystä liian rajujen otteiden
käyttämisestä. Lapsella voi olla haasteita aistitoiminnoissa, mutta on silti
tärkeää, että lapsi ymmärtää miksi kaveri ei pidä liian rajuista otteista.
Yhdessä voidaan harjoitella kosketuksen voimakkuutta ja sitä rajaa, milloin
kosketus muuttuu liian rajuksi. Toiselle osapuolelle tulee myös selventää, että
kaveri ei tahtonut satuttaa, vaan hän osoitti tykkäämistä. Lapselle tulee
kertoa, että sanoo heti kaverille jos fyysinen kontakti on liian rajua. Näin
myös lapsille opetetaan keskustelun tärkeyttä: älä töni takaisin vaan sano
kaverille, että nyt kyllä otat liian rajusti kiinni minusta, se sattuu! Sanoittaminen
ja sen harjoittelu luovat pohjaa tulevaisuuden keskustelutaidoille ja itsensä
ilmaisulle!
Impulsiivisuus voi
olla joillakin lapsilla niin suurta, että kaverit alkavat välttelemään lasta.
Impulsiivisuudesta
on oma tekstinsä otsikon ”Tunteet ja impulsiivisuus vuorovaikutuksessa” alla,
mutta tuon sen tässäkin lyhyesti esiin. Pienet
lapset ovat lähes aina impulsiivisia. Omia tunteita on vaikeaa hillitä ja niitä
taitoja vasta harjoitellaan. Kuitenkin myös aikuisissa on hyvinkin
impulsiivisia ihmisiä, joskus haitaksi asti. Yleensä impulsiivisuus laimenee
lapsen kasvaessa. Jo koulun aloittaneet pystyvät usein hillitsemään itseään
erilaisin keinoin. Impulsiiviselle lapselle tulee opettaa hänelle sopivia
itsehillintä keinoja. Keinoja on useita, tärkeää on, että ne ovat lapselle
sopivia. Kuvien avulla voi tehdä selväksi
syy-seuraussuhteen. Sinua suututtaa, otat nyrkit esille, kavereita
pelottaa. Kun lapsi ymmärtää, että kavereita pelottaa, voi tämä oivallus auttaa
itsensä hillitsemisessä. Jo se, että kasvattaja ymmärtää, että lapsi on
raivoissaan, voi laukaista tilanteen. Impulsiivisuuden hillitsemiseen on myös
monia muita keinoja. Liikunta, rauhoittava musiikki, mielekäs tekeminen käsien
ulottuvilla, huomion siirtäminen johonkin muuhun, kosketus, sallittu tyynyjen
hakkaaminen, rauhoittuminen omassa rauhassa jne. Tärkeää on myös palkitseminen
ja positiivinen palaute. Kun lapsi pystyy edes vähäsen hillitsemään itseään,
tulee se myös huomata ja siitä antaa palautetta.
Monesti tahaton
arvosteleminen: Sulla on ruma pusero, iso suu tai tämän tapaiset kommentit
voivat saada kaverit hyvinkin tuohtuneeksi tai loukkaantuneeksi. Tietenkin! Lapselle tulee
kertoa hyvin suoraan, että muut suuttuvat ja loukkaantuvat tuollaisesta. Taas
voi käyttää kuvia apuna. Arvostelu saa kaverit surulliseksi tai vihaiseksi.
Tämä suodattamisen opettelu yleensä tehoaa jo ensi keskustelussa. Jotkut lapset
haluavat vähän testata mitä seuraa, kun puhuu niin, toiset taas eivät tarkoita
puheilla mitään, ne vain tulevat ulos suusta ilman mitään suodattamista.
Tätäkin voi harjoitella esimerkiksi satujen avulla tai pienillä esityksillä.
Näiden jälkeen on hyvä keskustella lasten kanssa toimiko teatterin tai sadun hahmot
oikein, saiko sanoa tiettyjä asioita jne.
Lapset rakastavat väittämiä. Oikein – väärin hetkiä voi
tehdä tilanteeseen kuin tilanteeseen. Esimerkki: Liisa sanoi Annille, että
Annilla on tosi kamalan värinen paita. Oikein vai väärin? Aikuinen voi vielä
sekoittaa pakkaa ja näyttää em. väittämän yhteydessä hymykuvaa. Miten lapset
nyt vastaavat?
Sosiaalisen kanssakäymisen haasteet ovat hyvin erilaisia.
Persoonallisuuden piirteet, itseluottamus, lapsen perusturvallisuuden taso ja
monet muut asiat vaikuttavat vuorovaikutukseen. Kasvattajalle on tärkeää tukea
jokaista lasta yksilönä ja tasavertaisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti